~ Pembuka bicara~

Fear is the path to the dark side. Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering.

Wednesday, May 8, 2013

chickenmcdeluxe

:: Ar-Rahman Ar-Rahim ::
 
Wahai para pejuang maralah kehadapan
Kerahkanlah tenagamu dan jua fikiran
Korbankanlah hartamu sekalipun jiwa raga
Berjuang membebaskan Palestin yang tercinta
(Bebas palestin: Rabbani,Saujana,Inteam,Nowseeheart)
 
Alhamdulillah. Baru balik dari LCCT. Hari ni abah and the gang pergi Kuching, 5 hari, ada conference.
 
Standard lah semua tempat memang tak sah kalau tak ada McD, kan? Dekat LCCT pun ada McD.
 
 
Serius! Burger yang paling sedap pernah aku makan. McD.
Setiap kali ternampak iklan mesti kecur air liur.
 
Tiba-tiba pak cik aku cakap:
"Che Su cakap kalau makan McD macam makan daging orang kat Palestin,"
Gulp!! Bukan tersedak, memang rasa nak tercekik.
 
Sejak dulu-dulu yang aku tau McD ni salah satu penyumbang terbesar zionis, sejak tu aku tak sentuh langsung McD.
Sanggupkah kita nak makan daging sedara kita sendiri??
Although we're not in the same blood ties, but we're muslim.
I repeat. MUSLIM.
 
Dia buat lah iklan banyak mana pun, sebanyak mana pun air liur aku tertelan sebab keenakan McD ni, aku dah tekad. Aku tak nak terlibat.
 
Aku tak nak jadi penyumbang.
Aku tak nak menyokong zionis.
 
Dialog aku dan abah :
Aku : Abah, orang tengok kat McD ade je lagi Muslim yang makan kat situ. Takkan boikot bermusim kot?
 
Abah : Kita kena ada sensitiviti especially benda-benda yang macam ni. Memang kita beli sikit je, tapi menyumbang jugak, kan? Dekat Palestin tu semua sedara kita. Family kita. Kalau hati kita ni tak terisi dengan pengisian dekat kuliah, tak kisah lah dekat mana-mana sekalipun, kita tak peduli pun. Anggap benda ni remeh-temeh.
 
Aku : Kalau orang yang kerja dekat McD. Muslims who works there?
 
Masing-masing senyap. No comment.
 
Plus, lagi satu effort yang kita boleh ambil baca doa untuk mereka. It's one of our responsibility. Setiap kali doa memang bersungguh dekat Allah.
Bayangkan mereka. Apart of us. Our brothers and sisters.
 
Aku tak adalah baik mana pun. tapi, sekurang-kurangnya kita masih ada usaha.
Jangan sampai zero, ok?



3 comments :

  1. sekarang dah ade burger bakar, :)

    ReplyDelete
  2. dulu aku pon makan mcD gak. tau zionis sume tuh. tp keras sungguh hati mase tuh smpailah zahreth tak pnah rase jemu untuk nasihatkan aku. Alhamdulillah. betullah zahrah, mmg sensitiviti tu rase. Aku bile tgk je mcD jeling. Aku tgk org islam mkn mcD aku rase marah sgt2. Subhanallah tak aku sangka aku boleh jd sebenci tu :')

    ReplyDelete
  3. e2lah, aku akn pkir ade bnyk lg burger yg sodap2...hahaha

    ReplyDelete